MENU
ugur_sahin_design_project_f_ferrari_458_concept-wide

Ferarri concept car 2015

Comments (0) Cars

En daar is hij dan, onze Ferarri Concept schittert nu op de beursvloer in Detroit. Zou jij deze concept wel eens in het echt willen zien rijden?

De belangrijkste ontwikkeling in de jaren 80 was misschien wel dat Japan ook kwam met conceptauto’s. Natuurlijk bestonden de Japanse merken al langer en hadden ze al conceptmodellen geshowd, maar nooit buiten Japan. Aanvankelijk werden de Japanse merken dan ook niet voor vol aangezien, maar dit was radicaal bijgesteld in de jaren 80.

De Japanners hadden niet de vormgeving van de Europese en Amerikaanse concepten, maar ze blonken uit in techniek. Dankzij de Japanse autobouwers werd het voor het eerst mogelijk om lcd-schermen en computergestuurde systemen in auto’s te hebben.
De jaren 90

In de jaren 90 werd het steeds gebruikelijker om zelfs in de meest basale vorm van een auto nog een computer aan te treffen. Auto’s leverden dus meer dan ‘gegarandeerde kwaliteit’. Moderne materialen en technologie namen een hoge vlucht, zodat de mogelijkheid van Drive-by-wire steeds dichterbij kwam. Dit alles kan de auto nog veiliger maken. In de jaren 90 kwam ook de Amerikaanse autoindustrie terug uit een dal van weinig conceptauto’s. Een goed voorbeeld hiervan is de GM Hy-Wire, een auto die rijdt op brandstofcellen en gebruikmaakt van drive-by-wire.

In al die jaren sinds de introductie van de eerste conceptauto’s lijkt het belang niet bepaald verminderd te zijn. De conceptauto’s hebben geholpen om auto’s veiliger, milieuvriendelijker en slimmer te maken.
Wikimedia Commons